Rekonstrukce

Revitalizace podchodů a části Frýdlantských mostů v Ostravě

Revitalizace oblasti Náměstí Republiky v Ostravě přinese rozsáhlé změny, jejichž cílem je zvýšit bezpečnost, komfort a estetickou úroveň klíčového dopravního uzlu města. Tento projekt zahrnuje jak modernizaci dopravní infrastruktury, tak úpravy veřejného prostoru, včetně zastávek a podchodů.

Modernizace dopravního uzlu

V rámci projektu se počítá s obnovou tramvajové trati a nástupišť v zastávce Náměstí Republiky. Modernizace se dotkne nejen samotných kolejí, ale i technického zázemí v okolí náměstí a na křižovatce ulic 28. října, Vítkovická a Senovážná. Úpravy čekají také autobusová nástupiště a přístupové chodníky v oblasti Ústředního autobusového nádraží (ÚAN). Součástí rekonstrukce je i instalace pojízdných pásů a vytvoření nového úrovňového přechodu mezi tramvajovými zastávkami.

Podchody v okolí Náměstí Republiky projdou proměnou. Současné vybavení, včetně mobiliáře, informačních tabulí, osvětlení či podhledů, bude demontováno. Současné prodejní stánky a prodejny zmizí, aby se uvolnily prostor pro novou vestavbu obchodních jednotek. Centrální část podchodů bude prosvětlena světlíky, čímž se zlepší osvětlení i vnitřní obchody, které nahradí dosavadní prodejní prostory. Plánuje se také vznik nové kavárny s venkovním posezením v ozeleněném atriu.

Rekonstrukce zastávek a nástupišť

Dalším významným bodem projektu je modernizace tramvajových zastávek. Počet kolejí u nástupišť se sníží ze tří na dvě, což spolu s jejich prodloužením umožní odbavovat dvě tramvajové soupravy najednou. Cestujícím usnadní přístup nové výtahy a pojízdné chodníky, čímž se zajistí plná bezbariérovost. V souvislosti s úpravami podchodů dojde také k propojení nadzemních pěších tras. Dlouhodobý problém se zatékáním do podchodů má být vyřešen opravou tramvajového mostu.

Další související projekty:

  • Oprava mostních objektů – Stávající mostní konstrukce trpí zatékáním a jejich technický stav se zhoršuje. Rekonstrukce mostů zahrne také vytvoření pěšího propojení mezi parkovištěm, autobusovým nádražím a blízkými obchodními centry.
  • Úprava trolejbusového nástupiště – V plánu je modernizace zastřešení, vytvoření bezbariérového nástupu a architektonická úprava prostoru s prvky zeleně.
  • Řešení dopravní křižovatky – Původně zvažovaná výstavba kruhového objezdu byla nakonec zavržena, protože se ukázala jako nevhodná pro plynulost provozu. Současné uspořádání křižovatky a trolejbusové smyčky tak zůstane zachováno.

Projekt je financován ze společných prostředků Statutárního města Ostravy a Dopravního podniku Ostrava (DPO), přičemž se počítá i s možností spolufinancování z fondů Evropské unie.

Zdroje:


↑ Vizualizace plánované rekonstrukce v roce 2025 (zdroj: AFRY CZ)

Popis rekonstrukce a změn, které v podchodu proběhnou

1. Změny a úpravy v podchodu

  • Zaslepení podchodu: Úseky vedoucí k autobusovému nádraží a nákupnímu centru Karolina však budou zaslepeny, aby byla zvýšena bezpečnost chodců.
  • Estetizace prostoru: Prostory podchodů projdou úpravami zaměřenými na zlepšení vizuálního dojmu. Bude obnoveno obložení, které zahrnuje kombinaci porobetonu a cihel. Povrch obkladových stěn bude upraven, a to včetně velkoplošného obkladu.
  • Bezbariérový přístup: Nově budou podchody vybaveny:
    • dvěma pojízdnými chodníky
    • moderním osobním výtahem, který zajistí snadný přístup k zastávkám
  • Optimalizace pochozích ploch: Bude upravena šířka a výškový profil pochozích ploch. Povrchy budou tvořeny odolnými materiály, jako je zámková dlažba tloušťky 80 mm, která je vhodná pro strojní čištění.
  • Osvětlení: Instalace nového osvětlení s měřením autorizovanou osobou po dokončení.

2. Rekonstrukce tramvajového mostu ev. č. 4793-2 a silničních mostů

  • Oprava hydroizolace: Stávající nefunkční hydroizolace bude kompletně nahrazena, čímž se zamezí zatékání vody do nosné konstrukce a podchodů.
  • Odvodňovací systém: Kompletní oprava a zprůchodnění všech odvodňovacích otvorů, aby se zabránilo hromadění vody.
  • Dilatace: Výměna podélných a příčných dilatačních prvků.
  • Stav nosné konstrukce: Beton nosníků je ve velmi dobrém stavu (třída C25/30). Mostní konstrukce bude po opravě chráněna proti dalšímu poškození.

3. Tramvajová zastávka a tramvajová trať

  • Snížení počtu nástupišť: Tři stávající nástupiště budou zredukována na dvě, což umožní optimalizaci organizace tramvajové dopravy a zvýšení bezpečnosti cestujících.
  • Výměna trakčních stožárů: Trakční stožáry v prostoru křižovatky ulic 28. října x Vítkovická a podél tramvajových nástupišť budou nahrazeny novými.
  • Spojovací chodník: Výstavba nového spojovacího chodníku mezi tramvajovým nástupištěm a připravovaným výtahem.

4. Úpravy křižovatky a přilehlých komunikací

  • Křižovatka ulic 28. října, Senovážná a Vítkovická: Bude dotčena pouze okrajově. Proběhnou úpravy světelné signalizace a dopravního značení.
  • Nájezd na Ústřední autobusové nádraží: Nájezd bude upraven s ohledem na nový výstup z podchodu. Zůstane zachován počet nástupních hran a odstavených ploch.

5. Vegetační úpravy

  • Kácení a péče o dřeviny: Z důvodu stavebních prací bude pokácen jeden strom (platan), na který se vztahuje povolení ke kácení. Další stromy budou ošetřeny, nebo odstraněny v případě špatného zdravotního stavu.
  • Prostorové čištění: Odstranění keřů a uspořádání vegetace zlepší celkový vzhled a usnadní údržbu.

6. Technická infrastruktura

  • Přeložky sítí: Kvůli stavebním úpravám tramvajové trati a komunikací budou nutné přeložky technické infrastruktury.
  • Protikorozní opatření: Pro ochranu stavebních prvků proti vlivu bludných proudů budou použity materiály, jako je beton s aditivy XYPEX, a důkladně izolované potrubí.

JAK BUDE PODCHOD VYPADAT? 

Jak bude podchod vypadat po rekonstrukci se můžete podívat na následující grafice.

Světle modrou barvou je zaznačena aktuální rozloha podchodu, tmavě modrou pak jeho budoucí podoba.

↑ Změny v podchodu pod Frýdlantskými mosty (grafika: Lukáš Gliniarczyk, podklady: mapy.cz)

 


STARŠÍ PROJEKTY REKONSTRUKCE NÁMĚSTÍ REPUBLIKY


Projekt v roce 2013: dvě varianty řešení podchodu

Projekt z roku 2013 se zamýšlel na otázkou, jak dát podchodům novou a přívětivější podobu a nabízela dvě varianty. Studie počítaly se zrušením jedné tramvajové zastávky, rozdíl byl řešení přístupů a pohybů chodců.

↓ První studie navrhovala povrchový pohyb chodců a zrušení podchodu. Na křižovatce měly vzniknou přechody a nové semafory pro řízení dopravy.

↓ Druhá studie navrhovala zachování mimoúrovňové podoby, ovšem omezené na nezbytně nutnou míru. Varianta počítala s vybudováním výtahu, instalací pojízdných schodů a úpravy podchodu tak, aby do něj pronikalo denní světlo.

 

Zdroje: 

 

Projekt v roce 2016: okružní křižovatka a zrušený podchod

V roce 2016 vznikla urbanistická studie zaměřená na přeměnu Náměstí Republiky a dopravního uzlu. Klíčovým prvkem návrhu bylo vytvoření dvoupruhového kruhového objezdu v křižovatce 28. října x Senovážná x Vítkovická, zrušení podchodu pro pěší a vybudování dvou tramvajových nástupišť místo současných tří.

Nově měla být také uspořádaná trolejbusová smyčka s konečnou stanicí před městskou nemocnicí. Na místě současné trolejbusové smyčky mělo vzniknout nové náměstí s uměleckým motivem lva.

Studie rovněž počítala se změnami v pěší dopravě, včetně zrušení koridoru k bývalému ÚANu.

Součástí návrhu bylo také zastřešení terminálu ÚAN a vznik podzemního parkoviště s kapacitou 65 míst v místě původního podchodu.

Přestože návrh přinášel několik vylepšení, vzbuzoval i otázky – například ohledně ochrany cestujícch před povětrnostními vlivy při přestupech či omezené kapacity podzemního parkoviště. Důležité je uvést, že šlo pouze o studii zpracovanou Ateliérem Filandr, která nenahrazovala stavební dokumentaci a nebyla konečnou verzí projektu.

Zdroje:

 

Projekt v roce 2018: veřejná zakázka na dokumentaci

V roce 2018 město Ostrava vypsalo veřejnou zakázku na vypracování projektové dokumentace

Největší problém je spatřován ve zrušení druhého nástupiště směrem z centra města. Při snížení počtu kolejí a nástupišť z centra města ze dvou na jednu bude docházet k zpomalování, až čekání tramvají, jak je tomu nyní v období dopravní špičky na tramvajové zastávce Karolina.

Dalším problémem je souběžné vedení trolejbusové a tramvajové trati. Točna trolejbusů se nyní nachází přímo na Náměstí Republiky. Nově se má přestěhovat k zastávce Důl Hlubina. Trakční vedení trolejbusů se povede po ulici Vítkovická. Tedy souběžně s tramvajovou tratí.

Zdroj: msstavby.cz

 

Projekt v roce 2021

Uplynulých pět let přineslo řadu studií a diskuzí ohledně budoucnosti Náměstí Republiky a jeho okolí, včetně zastávek hromadné dopravy, Ústředního autobusového nádraží a  pěších podchodů. Fragmenty původních plánů sice získaly územní rozhodnutí, avšak realizace se od počátečních vizí značně vzdálila.

Od roku 2013 byly vypracovány různé studie celkové rekonstrukce oblasti, která se staly podkladem pro další stupně projektové dokumentace. Původně plánovaná proměna zahrnovala mimo jiné výstavbu velkorysé okružní křižovatky, což bylo důvodem pro zrušení jedné koleje a tramvajového nástupiště ve směru do Poruby. Měla se změnit i podoba ÚANu a trolejbusových zastávek, přičemž se plánovalo zrušením podchodů a jejich nahrazení úrovňovým řešením pro pěší.

Během dalších let však vyšlo najevo, že zamýšlený kruhový objezd nelze podle české legislativy a normativních požadavků v daném prostoru realizovat. Přesto město Ostrava několik let setrvávalo na tomto řešení, čímž ztratilo cenný čas, který mohl být věnován návrhu jiného, proveditelného a efektivního řešení.

V roce 2021 získal projekt s názvem „Rekonstrukce a revitalizace Náměstí Republiky“ územní rozhodnutí.

Od tohoto rozhodnutí už projekt neřešil lokalitu komplexně, ale zaměřuje se jen na tramvajové zastávky a podchody.

Jedna z mála věcí, která zůstala z původních studií je zrušení tramvajového zastávky a koleje ve směru do Poruby a její spojení do koleje vedoucí na Vítkovice. Původním odůvodněním bylo umístění kruhového objezdu, ale ten se nepostaví, takže zrušení této samostatné koleje se může jevit jako bezdůvodné.

Nově však projekt počítá s přebudováním výstupu na zastávky ÚANu – místo výstupu po schodech bude vybudován moderní východ s pojízdnou plošinou, což si vyžádá přebudování vjezdu na ÚAN a tří přiléhajících zastávek.

Aktuální stav oblasti kolem Náměstí Republiky je neuspokojivý a proto je pozitivní, že se rekonstrukce vůbec uskuteční. Nicméně výsledné řešení postrádá komplexní přístup a neposkytuje potřebné návaznosti. Tento dílčí a nedostatečně funkční projekt tak lokalitu na mnoho let „zamyká“, neboť v investičním horizontu neumožní další zásadní změny v oblasti, která by si celkovou modernizaci zasloužila.

Zdroj: vytvořeno na základě faktografických údajů z článků na msstavby.cz a msstavby.cz