FRÝDLANTSKÉ MOSTY

Mezi klíčové části projektu modernizace silniční sítě patřila výstavba Frýdlantských mostů s pěšími podchody, které měly zajistit plynulý provoz a bezpečný pohyb chodců. Nedílnou součástí projektu byla také výstavba nové Místecké ulice s přímým napojením na nové autobusové nádraží a mimoúrovňové napojení na opravenou Gottwaldovu třídu, resp. Frýdlantské mosty.

Soustavu Frýdlantských mostů tvoří tři samostatné mostní jednotky: severní a jižní dopravní pás a střední tramvajový most.

I když vlastní přípravné práce včetně projekce spadají do mnohem dřívější doby, první a tedy historický výkop na stavbě nových Frýdlantských mostů se uskutečnil v roce 1978. Už v září 1981 byl předán k jednosměrnému užívání do centra jižní dopravní pás včetně oboustranné kolejové dopravy. Celý komplex mostů, včetně nájezdových ramp, byl předán k užívání přesně před rokem 30. dubna 1985 na počest 40. výročí osvobození města Rudou armádou. Ještě předtím však byla zprůjezdněna prodloužená Místecká ulice a dokončena lávka pro pěší z UAN k nádraží Ostrava-střed (obojí v lednu 1984). Více informací o výstavbě v samostatné článku zde.

Technické parametry nové stavby

  • Délka vozovky od námětí Republiky včetně křižovatky je dlouhá 750 metrů (v obou směrech)
  • Soustavu tvoří tři mosty: Severní a jižní most pro automobilovou dopravu, střední most pro tramvaje.
  • Délka mostů: Délka mostního pole činí 200 metrů (od Místecké po Porážkovou)
  • Šířka: Šířka tří mostů činí cca 53 metrů
  • Silniční provoz: Vozovka je čtyřproudá, místy šestiproudá, což výrazně zlepšilo propustnost
  • Nájezdové rampy jsou vybudovány z předpjatého mostního betonu
  • Hodnota: celé dílo Frýdlantských mostů mělo ve své době hodnotu 270 milionů korun (zhruba 2,9 mld. Kč v dnešních cenách)
  • Tramvajové zastávky:
    • Tramvajová doprava: Tři koleje, jedna ve směru do centra, další dvě ve směru do Vítkovic a do Poruby
    • Tramvajové zastávky: jedna zastávka ve směru do centra, jedna ve směru do Vítkovic a jedna ve směru do Poruby
    • Nástupiště: délka cca 63,5 m a výška nástupní hrany cca 15 cm


↑ Pohled na hotové Frýdlantské mosty od Senovážné ulice (1986)


↑ Pohled na nájezdové rampy Frýdlantských mostů v roce 1988


↑ Frýdlantské mosty zakreslené do současné mapy (grafika: Lukáš Gliniarczyk, podklad: mapy.cz)


↑ Letecké pohledy na Frýdlantské mosty (zdroj: Google Earth)

Kolektory

Součástí areálu Frýdlantských mostů jsou dva kolektory pod Vítkovickou ulicí a kolektor pod Senovážnou ulicí. Kolektory převádí teplovody, vedení vysokého napětí a několik sdělovacích kabelů. Kolektory pod Vítkovickou ulicí vedou souběžně. Severní kolektor K9/K10 má délku 57,07 m a jižní kolektor K9a/10a má délku 57,2 m. Oba vedou v hloubce 5,4 – 8 m pod stávajícím terénem.

Kolektory (fialově) zakreslené do mapy
↑ Kolektory (fialově) zakreslené do mapy (grafika: Lukáš Gliniarczyk, podklad: mapy.cz)
 


PO OTEVŘENÍ MOSTŮ:


Rekonstrukce – Severní a jižní silniční most / 2003 a 2004

V letech 2003 a 2004 proběhla rozsáhlá rekonstrukce jižní a severní rampy Frýdlantských mostů. Mosty se nacházely v havarijním stavu – nosná konstrukce i části spodní stavby vykazovaly značné poškození způsobené dlouhodobým zatékáním skrze porušenou hydroizolaci a netěsné dilatační závěry. Rekonstrukční práce zahrnovaly frézování vrchních vrstev mostu, opravu hydroizolace, dobetonování říms a chodníků a následné položení nového asfaltového povrchu na vozovku.

V rámci těchto oprav proběhla také rekonstrukce tramvajové trati. V úseku od Frýdlantských mostů po křižovatku s ulicí Poděbradovou byla vyměněna kolejová infrastruktura na celkové délce 227,3 metru. Tato činnost byla realizována v době uzavírky silničního provozu směrem na Porubu, což umožnilo efektivnější průběh prací.

Zajímavost: Při rekonstrukci silničních Frýdlantských mostů v Ostravě bylo zapotřebí uskutečnit spřažení staré mostovky s novou betonovou vrstvou. K tomuto účelu byly použity ocelové rozpěrné kotvy OMO v celkovém počtu přes 10 tisíc kusů. (zdroj)

Rekonstrukce tramvajového mostu a tratě / 2009

V roce 2009 proběhla rozsáhlá oprava tramvajového mostu, který překlenuje ulici Místeckou a železniční trať. Rekonstrukce byla zaměřena výhradně na tramvajovou část mostu, přičemž bylo nutné vyčistit kolejiště, odstranit staré konstrukční vrstvy a provést sanaci nosné konstrukce.

Aby bylo co nejméně narušeno fungování městské hromadné dopravy, oprava probíhala etapově. Díky trojkolejnému uspořádání bylo možné jednotlivé úseky postupně vyřazovat z provozu a pracovat na nich bez úplného zastavení tramvajové dopravy. Jelikož je trať na mostě částečně trojkolejná, byla rekonstrukce do tří etap.

Práce zahrnovaly odstranění starých vrstev až na nosníky, jejich důkladné očištění a nanesení nové železobetonové spádové vrstvy se speciální izolací proti vlhkosti. Součástí rekonstrukce byla také výměna dilatačních závěrů, říms a odvodňovacího systému. Po těchto úpravách byla položena nová tramvajová trať na připravený podklad z kameniva.

Mimo viditelnou část mostu probíhaly také nezbytné opravy spodní stavby, jako byla sanace betonových ploch, výměna ložisek a úprava odvodnění. Tato komplexní rekonstrukce byla nezbytná pro dlouhodobé zachování bezpečnosti a funkčnosti jednoho z klíčových dopravních uzlů Ostravy.

Demolice pěší rampy / 2012

V rámci výstavby prodloužené Porážkové I. etapa byla zdemolována pěší lávka, která vedla z jižní rampy pod most směrem na protější stranu.


↑ Lávka pro pěší pod přemostěním u Porážkové ulice (zdroj: Archiv města Ostravy)

Cyklopruhy / 2022 

V roce 2022 přibyly na Frýdlantských mostech cyklopruhy. Cyklopruhy jsou široké 1,2 metru  a v některých místech se kříží s připojovacími pruhy (což kritizoval BESIP). Samotné město přiznává, že takzvaný cyklokoridor není nejlepší řešení, ale pro jinou možnost zde není prostor.

Město Ostrava si je vědomo těchto komplikací, avšak vzhledem k omezenému prostoru nebylo možné vytvořit lepší variantu. „Na návrhu se pracovalo více než rok, skutečně se hledaly různé možnosti,“ uvedla náměstkyně primátora Zuzana Bajgarová (ANO).

Projekt stál téměř 3 miliony korun a má platné povolení do roku 2025. Ve směru na Porubu je vyznačen po celé délce cyklopruh, ve směru do centra je cyklopruh vyznačen jen na estakádě, v klesání směrem z kopce je koridor vyznačen pomocí cyklopiktogramů.


↑ Dočasné cyklopruhy na Frýdlantských mostech (zdroj: mssstavby.cz)

Zdroje: 

Úklid pod mosty (2023)

Ředitelství silnic a dálnic provedlo v okolí silnice I/56 velký úklid vytipovaných černých skládek a bezdomoveckých osad. Tento úklid se týkal také nevyužitého prostoru pod Frýdlantskými mosty. Během prováděných prací musela být kvůli agresivním jedincům dvakrát přivolána policie.

Zdroj: zdopravy.cz