Komplexní řešení dopravy v krajském městě (Nová Svoboda, 29.3.1977)

Současné období modernizace ostravské komunikační sítě je charakterizováno třemi vysoce náročnými stavebními akcemi. Ve všech třech případech jde především o nové mostní objekty. Mosty jsou pro dopravu v Ostravě životně důležitým zařízením. Stávající mostní objekty jsou však vystaveny vysoce intenzívním účinkům důlní činnosti a vyžadují nepřetržitou a náročnou údržbu. Je-li vyřazen z provozu z jakéhokoliv důvodu jen jediný z mostů na území města, projeví se to dalekosáhlými důsledky v celé městské dopravě a její organizaci.

V souladu s rozvojovými záměry výstavby a přestavby komunikační sítě byla v uplynulém roce zahájena přestavba Gottwaldovy třídy v Nové Vsi s mosty přes řeku Odru a železniční trať ČSD ve Svinově. Oba stávající mostní objekty jsou pod stálým vlivem intenzívní důlní činnosti a jen soustavnou náročnou údržbou je zajišťována jejich omezená provozuschopnost.

Nově budovaný úsek Gottwaldovy třídy propojí stávající část komunikace od Třebovic až do prostoru městského okruhu, to je ke křižovatce Plzeňské a Mariánskohorské ulice u vodárny v Nové Vsi. Stavba jako celek má být ukončena v roce 1981. Křižovatka u vodárny bude rekonstruována v následujícím období. Nová Gottwaldova třída bude představovat další část moderně koncipované silniční sítě ve městě, umožní větší plynulost a rychlost dopravy, kapacitu i bezpečnost na této tradiční městské trase.

Zásadní význam bude mít dopravní uzel v prostoru mostu přes trať ČSD ve Svinově. Vznikne zde moderní komunikační řešení se čtyřmi jízdními pruhy, kapacitními zastávkami hromadné osobní dopravy s mimoúrovňovými přístupy i mimoúrovňové propojení prostoru nádraží Ostrava-Poruba na Gottwaldovu třídu. Tato úprava je součástí postupného přebudování celého přednádražního prostoru včetně nového nádraží. Kromě toho musí nový objekt vyhovět i nárokům na splavnění řeky Odry, která se v tomto úseku stává částí trasy vodní cesty Odra-Dunaj.

Gottwaldova třída bude rekonstruována i v centrální oblasti města v prostoru náměstí Republiky a trati ČSD Ostrava-Kojetín společně s výstavbou nového Frýdlantského mostu. Tento záměr se začne realizovat ještě v tomto roce. Stávající mostní objekt, jehož stavební stav, malá únosnost i šířka a celé dopravní uspořádání neodpovídají potřebám, bude nahrazen novým, moderním objektem. Most má být dokončen v roce 1981. Společně s výstavbou Frýdlantského mostu, který kromě trati ČSD přemostí i výhledovou severo-jižní magistrálu, se přebuduje i celé náměstí Republiky včetně napojení ul. Vítkovické a Gottwaldovy třídy ve směru od Poruby. Kolejové trasy hromadné dopravy se přebudují tak, aby umožnily rychlejší průjezd tramvají na náměstí Republiky bude položena třetí kolej a zastávky z Vítkovické ul. a Gottwaldovy tř. budou přemístěny na nám. Republiky. Nové uspořádání umožní mimoúrovňový přístup na nástupiště a stane se součástí systému pěších cest, vedeného pod úrovní Gottwaldovy třídy a spojujícího ústřední autobusové nádraží, prostor náměstí Republiky a trolejbusovou smyčku, kde je část podchodu již hotova. Současně bude vybudován i podchod pod ul. Vítkovickou. Celý tento systém moderně koncipovaných pěších tras vytvoří předpoklady pro budoucí zapojení těchto důležitých dopravních zařízení v prostoru nám. Republiky na nově budované centrum města, na areál městské polikliniky k nové plánované zástavbě v prostoru naproti Domu kultury VŽKG.

Třetí, neméně náročnou stavbou bude i výstavba nového mostu Pionýrů. Vysoké dopravní zatížení v tomto prostoru vyžaduje zejména s ohledem na perspektivní záměry zcela jiné řešení, než prostou náhradu předchozího mostního objektu. Nový most bude nadvýšen tak, aby byly vytvořeny podmínky pro mimoúrovňové křížení s ul. Bohumínskou, která zde tvoří součást městského okruhu. Mimoúrovňové křižovatce je nutné přizpůsobit i průběh stávající ul. Michálkovické, jejíž dnešní stav nevyhovuje svým výškovým ani směrovým uspořádáním. Její část povede po nové mostní estakádě s dočasným napojením na stávající komunikaci. Výhledově pak na nově navrženou trasu Michálkovická ul., která bude obcházet stadión Baníku Ostrava po jeho severní straně a napojí se na původní trasu v prostoru Dolu Petr Bezruč. Přípravné práce budou zahájeny ještě v tomto roce, vlastní stavba mostu bude zahájena v roce 1978.

Je nutno zdůraznit, že všechny tyto akce představují výrazné zlepšení stávající dopravní situace ve městě, i když pro svou náročnost a složitost V období výstavby budou dočasně dosti komplikovat organizaci dopravy. Občané však jistě pochopí problémy spojené S realizací těchto náročných staveb a nezbytnost vytváření všech podmínek pro jejich urychlené dokončení ve stanovených termínech.

Ing. JIRI VESELÝ,
náměstek primátora města Ostravy

Vyšlo: NOVÁ SVOBODA, 29/3 1977