OBCHODY V PODZEMÍ
Stejně významná a neméně zajímavá je i další velká stavba Ostravy, tzv. frýdlantské mosty. „Součástí stavby je estakáda, která překlene prostor od bývalé jámy Šalomoun přibližně dnešní prodejnu jízdních kol. Bude dlouhá asi 180 metrů a po dokončení bude probíhat nad budovanou Místeckou ulicí,“ informuje nás dále pohotově ing. Jiří Čevela.
Dozvídáme se, že i starý frýdlantský most je v havarijním stavu. Nevyhovuje ani silniční mu, ani železničnímu provozu.
A opět přišli silničáři, kteří začali budovat základy pozoruhodného díla.
Jižní část stavby nové silnice je první etapou. Vozovka povede mimo dnešní Gottwaldovu a po dokončení se na ní převede provoz tramvají a jeden směr automobilové dopravy (od Mariánských Hor do centra). Automobilisté, jedoucí v protisměru, budou dočasně používat objížďku po Senovážné, která bude v provozu již od letošního dubna.
Jakmile bude tato část hotova, rozloučíme se definitivně se starým Frýdlantským mostem a pro. kope se také kus nynější Gottwaldovy. Pak se propojí Místecká na ulici Petra Cingra a postupně bude dokončena celá estakáda.
Ústřední autobusové nádraží tak naváže na nové vozovky, které usnadní výjezd autobusů a umožní i nerušený provoz na Gottwaldově třídě.
To ale nejsou všechny práce na tomto úseku. Zajímavou součástí stavby částí stavby je i nový podchod, jehož jižní část se již rýsuje v počátečních stádiích. Pod dnešní křižovatkou ulic Vítkovické, Senovážné a Gottwaldovy na Fifejdách bude za několik let v podzemí malé nákupní středisko se snack-barem, prodejnou květin, tabáku, novin a časopisů, s předprodejem jízdenek Dopravního podniku města Ostravy, veřejnými telefonními hovornami, sociálním zařízením i dalším provozním zařízením. Odtud se pěší dostanou přímo na autobusové nádraží, ale i k nemocnici, k Domu kultury Vítkovic i ke koridoru pro pěší do středu města a samozřejmě na budoucí zastávky tramvají.
Podle architektonických záměrů lze předvídat, že budovaný podchod bude vkusným a po výtvarné stránce elegantně ztvárněným dílem vozovky budou určeny výhradně automobilům a tramvajím.
Budoucí vozovka bude čtyř proudová, v křížení až šestiproudová. Tramvajový pruh bude opět uprostřed. I mosty budou vlastně tři – střední pro tramvaje a dva krajní pro auta.
Kus odvedené práce je vidět už dnes. První část stavby předají pracující Dopravních staveb Olomouc, závod Ostrava, v 1981. Po dokončení, o několik let později, bude mít celé dílo hodnotu 242 miliónů korun.
Vyšlo: Nová Svoboda, 25.1.1980