Frýdlantský most. Tento most je vlastně pojmem. Alespoň pro ostravskou dopravu. Občané si jej zvykli brát jako samozřejmost, a tak si asi mnohdy ani neuvědomí, že přes něj vedou s výjimkou „desítky“ a dvou předměstských linek všechny trasy ostravské tramvajové dopravy. Je klíčovým článkem na spojnicích centra města s Vítkovicemi, Zábřehem a Porubou a na trase Poruba-NHKG. Ti, kteří přes něj denně jezdí, si už delší dobu kladou otázku, co se stane, jestliže chátrající most podlehne zubu času. V budově ostravského Hutního projektu jsme dostali odpověď. Zde je totiž zpracováván obrovský fascikl projektů, který má na obálkách název „Frýdlantské mosty“.
Jde o komplex čtyř staveb, zahrnující výstavbu komplexu mostů a estakád spolu s výstavbou nové Gottwaldovy třídy v úseku od náměstí Republiky po novou Frýdeckou ulici. Celý komplex bude mít délku 1300 metrů.
V první části se předpokládá provést přípravné práce pro výstavbu nového Frýdlantského mostu. S její realizací se počítá ještě letos, byly pro ni již dokončeny úvodní projekty a byly zahájeny práce na prováděcím projektu. Půjde především o nutné demolice zbývajících objektů VOKD a hlavně o přeložky inženýrských sítí.
Druhá část představuje řešení nové Gottwaldovy ulice až po ulici Poděbradovu. Na tomto úseku dojde k výstavbě vlastně tří nových mostů (dva silniční a jeden tramvajový). Součástí bude rovněž dořešení mimoúrovňového křížení ulic Gottwaldovy a Místecké včetně nutných nájezdových ramp. Je pamatováno rovněž na výstavbu podchodu pro chodce, spojeného s nástupišti městské dopravy.
Třetí část zahrnuje úsek nové Gottwaldovy třídy od Frýdecké ulice po východní okraj Koksovny Karoliny. Řeší přemostění řeky Ostravice a má za úkol svést dopravu od Frýdku-Místku a Bohumína do centra Ostravy. Součástí této stavby jsou čtyři nájezdy, které umožní mimoúrovňové bez kolizní připojení na střed města.
Poslední část tohoto souboru staveb uskuteční propojení nové Gottwaldovy třídy s mimoúrovňovým napojením na centrum města na území dnešní Koksovny Karoliny. Třetí a čtvrtá část jsou zatím zpracovány jako studijní soubory staveb a s jejich realizací se uvažuje až v roce 1982. Celkový investiční náklad na všechny čtyři stavby činí 750 miliónů korun
„Frýdlantské mosty“ jsou tedy dnes ještě na prknech projektantů. Každodenně se však můžeme přesvědčovat, jak cílevědomě, komplexně a s velkorysou koncepcí je v našem krajském městě řešena otázka dopravy. Zásluhou prozíravosti stranického a státního vedení města i kraje se v Ostravě zdaleka nemusíme potýkat s těmi problémy, které dnes ztrpčují život občanům některých jiných našich velkých měst.
Vyšlo: NOVÁ SVOBODA, 29/3 1977