Stavbaři z ostravského závodu DS Olomouc budují (Nová Svoboda, 13.5.1983)

Stavbaři z ostravského závodu n.p. Dopravní stavby Olomouc budují.

Velkou pozornost obyvatel i návštěvníků našeho krajského města budí výstavba části Gottwaldovy třídy v úseku nádraží ČSD Ostrava Poruba – Nová Ves a v samotném centru města známá pod názvem frýdlantské mosty, k nimž se řadí i stavba estakády a mostu pionýrů. Za novou radnicí.

Všechna díla budují stavbaři z ostravského závodu. Dopravní stavby Olomouc na to, co závod čeká v nejbližší době, jsme se zeptali ředitele inženýra Haralda Wasila:

Naším úkolem je budovat velká investiční díla mostního charakteru. V Ostravě mezi ně patří výstavba gottwaldovy třídy se svým norskými afghánskými mosty a most pionýrů.

Kromě toho máme na starosti velké opravy komunikací a stavby, Jimiž likvidujeme následky důlní činnosti. A to jak na území Ostravy, tak IV. Karvinském okrese. Například v současné době zvedáme most ČSD na prodloužené Rudné ulici a v příštím roce budeme zvedat most u Dolu ČSA v Karviné. Pro zajímavost, zde jej musíme zvednout o 572 cm.

Z velkých oprav má značný význam rozestavěný tah Frýdek Místek – Ostrava. Naším nejdůležitějším úkolem je však stavba 13,6km dlouhého pásu pro dopravu skrývky ve velkolomu Maxim Gorkij v Bílině, 1100 m dlouhého ocelového mostu a dvou montážních míst pro nakladač ZP 13 000 a stroj KU 800.

Náš závod dokončil úplnou strukturální změnu ze silniční na mostní druhovosti. V této souvislosti. Jsme v blízkosti bývali žofinky vybudovali nákladem asi 50 milionů korun mostní základnu.

Jaké úkoly vás čekají v tomto roce v Ostravě?

Na výstavbě Gottwaldovy třídy v úseku Frýdlantských mostů máme do konce roku ukončit tramvajový most včetně nájezdové rampy D z Místecké ulice.

Na Mostě pionýrů budeme od příštího týdne pokračovat s montáží estakády. Zatím je namontováno 12 polí a letos přibude dalších 16. Zde jde o speciální spřažené konstrukce prefabrikátu s monolitickou mostovkou. Jednotlivá mostní pole jsou tříbodově uložena. Celá konstrukce je realizována jako oborový vývojový program „Mosty na poddolovaném území“. Její velkou předností je maximální vylehčení. Na celé estakádě dochází tak k úspoře mrtvé hmoty ve výši zhruba 10000 tun úspora betonu, měkké a tvrdé výztuže představuje hodnotu ve výši přes 18 milionů korun.

Pokud jde o svinovské mosty, v současné době je před uzavřením socialistický závazek celkem 17 účastníků výstavby, mezi něž patří Dopravní stavby Olomouc, závod Ostrava, jako generální dodavatel stavby, Městský investorský útvar v Ostravě jako investor, Dopravoprojekt Brno jako generální projektant, Vítkovice – Hutní montáže Ostrava, Dopravní podnik města Ostravy a další subdodavatelé. Většina z nich již závazek podepsala.

Jeho cílem je zprůjezdnit tramvajovou trať a levou polovinu vozovky nejpozději do 7. listopadu letošního roku. Tím dojde ke zkrácení termínu uvedení do provozu o 1 rok. Pro představu, do zprůjezdnění je třeba udělat práce ještě za. 55 milionů korun.

Za rozhovor poděkoval Jan Šašek.

Vyšlo: Nová Svoboda, 13/5 1983